Beachhead-markedet er et målmarked som et selskap velger å fokusere på først, for å få fotfeste i et større marked. Dette markedet blir vanligvis valgt på grunn av sin størrelse, vekstpotensial og enkel penetrering.
Målet med å fokusere på et beachhead-marked er å etablere en sterk tilstedeværelse og utvikle en vinnende strategi som kan overføres til andre, større markeder.
Beachhead-markedene er viktige fordi de, med lav risiko, gir en mulighet for selskaper å teste og forbedre sine produkt- eller tjenestetilbud, samt deres go-to-market-strategier. Ved å fokusere på et mindre, godt definert marked, kan selskaper enklere identifisere og takle utfordringer og gjøre nødvendige justeringer før de går inn i større markeder. Innsikt fra denne målgruppen bidrar også til å øke sannsynligheten for “problem/solution fit” og etterhvert “product market fit”.
- Apple Inc. Apple sitt beachhead-marked var fagfolk innenfor kreative yrker, som tidlig tok i bruk Macintosh-datamaskinen. Apples fokus på dette markedet tillot dem å bygge en lojal tilhengerskare og etablere en sterk merkevare.
- Amazon. Amazon startet som en online bokhandel, med fokus på en nisjemarked for bokelskere. Denne beachhead-strategien tillot dem å etablere en sterk kundebase og bygge en omdømme som destinasjonen for online shopping.
- Tesla Inc. Tesla startet med å målrette seg mot luksusbilmarkedet med sin første elbil, Roadster. Dette ga dem mulighet til å etablere et premiummerkebilde og bygge en kundebase som var villig til å betale en premium for en high-end elbil.
- Netflix. Netflix startet med å tilby en DVD-utleie per post til en bestemt marked av filmelskere. Dette ga dem mulighet til å etablere en sterk kundebase og utvikle et rykte for å tilby en praktisk og rimelig hjemmeunderholdningsmulighet.
- Airbnb. Airbnb startet med å målrette seg mot budsjettbevisste reisende i noen byer. Dette ga dem mulighet til å etablere et rykte for å tilby rimelige og unike reisemuligheter, og bygge en lojal kundebase, før de utvider til andre byer og land.
Du har kanskje hørt uttrykket “the person who chases two rabbits catches neither”. Dette er spesielt sant for gründere som skal lansere nye løsninger ut i markedet. Dersom din initielle målgruppe er for stor, vil du ikke klare å kapre større markedsandeler fra flere målgrupper.
Nå som vi vet hva et beachhead-marked er, viktigheten av dette og har listet opp eksempler på hvordan andre selskaper har tenkt, skal vi gå igjennom hvordan du kan velge ditt beachhead-marked. Etter at du har analysert markedssegmenter, vurderes attraktiviteten til segmentene ut fra følgende syv kriterier:
- Er målgruppen godt finansiert? Har de mulighet til å betale for din løsning/produkt?
- Er målgruppen lett tilgjengelig for salgmøter?
- Har målgruppen en god grunn til å kjøpe?
- Kan du levere et helt produkt?
- Er det stor konkurranse?
- Kan du bruke dette markedssegmentet for å innta andre segmenter?
- Er markedet i samsvar med verdiene, lidenskapen og målene til teamet?
Last ned Beachhead Market Selection Worksheet-malen
Fyll inn epostadressen din og trykk på knappen ovenfor for å laste ned malen
Slik går du frem for å fylle ut malen:
- List opp dine markedssegmenter
- Ranger hvert segment fra 1-3 hvor 1 er verst og 3 er best
- Summer rangeringene fra samtlige segmenter
- Ranger segmentene fra best til verst
Du har nå laget et foreløpig forslag på ditt beachhead-market! Husk at du fremdeles er tidlig i prosessen med å lage din go-to-market-strategi. Etterhvert som du begynner å interagere med din målgruppe kan det hende at beachhead-markedet du har valgt ikke er like attraktivt som du først hadde vurdert det til å være.
Malen er inspirert av Bill Aulet sin bok “Deciplined Entrepreneurship Workbook”.
Spørsmål?
Har du spørsmål om hvordan du burde vurdere din beachhead market-strategi? Send en e-post til matias.heggdal@smartinnovationnorway.com