I 2020 meldte Storeshop-gründerne seg på Smart Innovation Norways intensive vekstprogram Launchpad Startup med en fersk bedrift og en god idé. I dag har de et produkt skreddersydd for B2B-netthandel og kunder i både inn- og utland.
Storeshop leverer en standardisert løsning for netthandel, spesielt utviklet for små og mellomstore grossister. Målet er å gjøre det enkelt og effektivt for B2B-grossister å opprette nettsider som støtter både logistikk- og betalingsløsninger.
- Les også: – Skaleringen henger sammen med oppfølging fra inkubatoren
- Les også: – Alle grossister bør ha digital nettbutikkløsning
I løpet av fire år har oppstartsbedriften nådd det målet alle gründere drømmer om, men som er så vanskelig å få til: Break-even. Inntektene dekker endelig utgiftene. Hvordan har de fått til det? Viktige stikkord er pilotkunder, skalerbar teknologi og kjerneprodukt. Mer om det senere. Først, la oss gå tilbake til starten.
Kundens behov som utgangspunkt
– Storeshop ble til ved at en kunde faktisk kom til oss med problemstillingen at de mistet mange kunder til større grossister som hadde bedre innkjøpssystemer, forteller Håkon Egge, daglig leder og medgrunnlegger av Storeshop.
Utfordringen til kunden som kom til gründertrioen Fabian Borch, Remi Eriksen og Håkon Egge var at det ikke fantes noe system som var enkelt nok til å implementere i små og mellomstore selskaper, det vil si selskaper som omsetter for under 100 millioner.

– Systemene i markedet fakturerte mange timer og var veldig tidkrevende å sette i gang med. Dette ga oss ideen til å lage en standardisert B2B-nettbutikk som er enkel å komme i gang med, integrert mot alle de viktigste systemene, og til en pris som er forsvarlig for SMB-markedet, utdyper Egge.
Dette var i 2018. Etter to år med utvikling av plattformen i samarbeid med en norsk grossist, ble Storeshop etablert i 2020. Det var samme år som gründerne ble en del av Smart Innovation Norways inkubator. Først meldte de seg på vekstprogrammet Launchpad Startup.
– Her ble det lagt vekt på selve starten av selskapet, hvor vi fokuserte på å bygge et produkt som passet bra inn i markedet og jobbet med å skaffe de første kundene. Dette kurset passet bra for oss i den fasen og hjalp oss til å gjøre riktige prioriteringer for å få en god start på selskapet, omsetningen og teknologiutviklingen, forklarer Egge.
Skreddersydd hjelp
Dette skulle bare være starten på reisen med Smart Innovation Norway som støttespiller og veileder. I 2024 har Storeshop deltatt i alle selskapets vekstprogrammer – fra Launchapd Startup, via Launchpad Accelerator, til Launchpad International – hver etappe med ulikt fokus og lærdom tilpasset oppstartsbedriftens fase.
– Vi har gått hele skolen. Disse programmene har klaffet veldig godt med fasene Storeshop har vært igjennom. I Accelerator var fokuset på å skalere selskapet ved å skaffe flere kunder, oppdage nye forretningsområder og tilpasse produktet til en mer skalerbar modell for å nå ut til et bredere marked, forteller gründeren.
- Les mer: Om Launchpad-programmene
I løpet av denne perioden gjennomførte selskapet også finansieringsrunde nummer to, som ga dem kapitalen til å gjøre ferdig programvaren og ansette nødvendige personer for å skalere selskapet videre.
– Gjennom Launchpad International lærte vi viktige poenger fra Silicon Valley om hvordan man faktisk skaper et produkt som skalerer og hvordan vi kunne ta steget inn i det internasjonale markedet, sier Egge.

Reisen til verdens innovasjonshovedstad resulterte i at Storeshop gikk inn i et pilotprosjekt mot det svenske markedet og fikk sine første kunder der.
– I tillegg gjorde vi en større omstrukturering i selskapet, hvor vi rett og slett ga slipp på en del kunder for å kunne fokusere mer målrettet på kjerneproduktet og å skape skalerbarhet i programvaren. Dette ga oss et kortsiktig tap, men resulterte til slutt i den boosten vi trengte økonomisk, påpeker han.
Eventyrlig vekst
Høsten 2024 ble sirkelen sluttet, da Storeshop nådde break-even og fullførte sitt løp i inkubatoren. Med seg på veien har de hatt dedikerte rådgivere fra Smart Innovation Norway.

– Storeshops reise er virkelig en suksesshistorie og det har vært utrolig kult å følge gründerne på reisen de har vært igjennom. Vi er stolte over hva de har fått til og ønsker dem masse lykke til videre på reisen, sier Celine Zapffe, inkubatorleder hos Smart Innovation Norway.
Blant Storeshops investorer, er Fortress Fund. Investeringen begrunnes av daglig leder Lorenzo Ruscelli med at selskapet har et sterkt team og at de har god fremdrift med sin løsning i markedet. Fondsjefen har følgende å si om Storeshops raske vei til suksess:
– Jeg er ikke overrasket over at de nå har gått break-even. Ledelsen har jobbet fokusert og kostnadseffektivt hele veien. De får til mye med lite. Det liker vi som investor.
Hvordan lykkes?
Selv om Storeshop i dag har nådd break-even, har de ingen planer om å bremse utviklingen. Egge og medgrunnleggerne tar med seg lærdommen fra «gründerskolen» i sin videre drift.
– Vi har mange fornøyde kunder som vi jobber sammen med for å skape bransjestandarden for B2B-netthandel. Hos Smart Innovation Norway var de veldig tydelige på at fokuset burde ligge på skalerbarhet og skalering. Dette passer godt med hva vi ønsker å oppnå og har gitt oss en bra kundebase å bygge et selskap på. Vi har etablert et nettverk av ressurser som har bidratt til både vekst i selskapet og finansiering av veksten, oppsummerer den daglige lederen.

Så tilbake til nøkkelkriteriene. Hva er de viktigste tipsene og triksene for å nå break-even på kortest mulig tid? Her er Storeshops «suksessoppskrift»:
- Jobb med kunden tidlig
- Altfor mange gründere jobber for seg selv med produktutviklingen før de lanserer produktet til markedet. Det er viktig å jobbe sammen med kunden fra start for å være sikker på at man bygger noe som markedet faktisk har behov for.
- Storeshop skaffet fire pilotkunder som vi bygget produktet sammen med. Dette sikret at vi hadde et produkt som var godt tilpasset markedets behov da vi senere lanserte produktet i det norske markedet.
- Utvikle skalerbar teknologi fra starten av
- Bygg teknologien for at det skal skalere raskest og enklest mulig. Er man så heldig å skape noe som skalerer organisk, har man gode forutsetninger for å lykkes. Uansett er volumet viktig for å drive et lønnsomt selskap.
- Invester i kjerneproduktet for å gjøre dette best mulig
- Det kan være fristende å tilby skreddersydde eller andre tilleggstjenester til kundene for å generere ekstra inntekter i startfasen. Dette kan på sikt redusere gevinsten og trekke fokus og ressurser vekk fra utviklingen av kjerneproduktet.
- Prioriter i stedet å bruke tid på funksjoner som forbedrer tjenesten, skaper merverdi for flere av kundene, og samtidig muliggjør raskere skalering. Da vil du få større utbytte av det som opprinnelig gjør tjenesten verdifull for kunden.
Om Storeshop
Storeshop er en norskutviklet nettbutikkløsning for B2B-handel på nett med kontorer i både Oslo og Stockholm. Selskapet består i dag av 8 ansatte fordelt på support, utvikling og salg.
Utviklingen av plattformen ble startet i 2018 i samarbeid med en norsk grossist. Etter to år med utvikling ble Storeshop lansert i 2020 med fire pilotkunder. Siden den gang har selskapet opplevd en sterk vekst i antall kunder både i Norge og Sverige.
Storeshop er spesielt tilpasset for grossister, agenter, importører og produsenter som ønsker å spare tid i en hektisk hverdag og samtidig øke salget sitt mot bedriftskunder. Deres e-handelsløsning har de viktigste funksjonene man trenger for å lykkes med netthandel.
Kilde: Storeshop.no